Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Koulunkäynnin ja oppimisen tukimuotoja koulussa ovat eriyttäminen, tukiopetus, monipuoliset opiskelumenetelmät ja tehtävät, opiskelu joustavissa opetusryhmissä, oppimisympäristöön liittyvät ratkaisut, tehostettu oppilaanohjaus, osa- ja kokoaikainen erityisopetus sekä ohjaajapalvelut. Tukimuotoja on mahdollista saada monipuolisesti kaikilla tuen portailla, mutta tukimuotojen määrä, intensiteetti ja tyyppi vaihtelevat riippuen siitä, millä tuen portaalla oppilas on.
Mikäli oppilaan tuen tarve liittyy muihin kuin oppimiseen liittyviin seikkoihin on tarjolla myös opiskeluhuollon palveluita.
Henna Ikonen
konsultoiva erityisopettaja
040 199 1839
henna.ikonen@koulut.hamina.fi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki selkeällä suomen kielellä
-
Jos oppiminen on oppilaalle haastavaa,
hän voi saada tukea koulunkäyntiinsä.Oppilas voi saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.
Tuen taso voi vaihdella koulupolun aikana.
Tuki voi olla esimerkiksi
tukiopetusta, erityisopetusta, ohjaajan apua tai eriyttämistä.Eriyttäminen tarkoittaa,
että opetusta, oppimateriaalia tai tehtävien määrää muokataan
yksilöllisesti oppilaan oppimisen tarpeisiin.Opiskelun tukena voidaan käyttää myös oppiaineen erityisiä painoalueita.
Silloin oppilaan tavoitteena on opiskella
vain oppiaineen keskeisiä sisältöjä eli ydinsisältöjä.Opiskelun erityisiä painoalueita voidaan käyttää
vain tehostetun tai erityisen tuen aikana.Painoalueet määritellään vain niihin oppiaineisiin,
joissa oppilas niitä tarvitsee.Opittavat sisällöt määritellään oppimissuunnitelmassa tai
henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa eli HOJKSissa.Jos oppiaineiden tavoitteet ovat oppilaalle liian vaikeita,
oppimäärän tavoitteet voidaan yksilöllistää
eli tavoitteita helpotetaan oppilaalle sopiviksi.Oppilaalla tulee olla erityisen tuen päätös.
Oppilaan tukeen liittyvät neuvottelut ja asiakirjat
Oppilaan tukeen liittyvistä asioista pidetään erilaisia neuvotteluja
ja tehdään pedagogisia asiakirjoja.Jos oppilaan tukea muutetaan yleisen ja tehostetun tuen välillä,
laaditaan asiakirja,
jonka nimi on pedagoginen arvio.Jos oppilaan tukea muutetaan tehostetun ja erityisen tuen välillä,
laaditaan asiakirja,
jonka nimi on pedagoginen selvitys.Erityisen tuen järjestelyistä päätetään erityisen tuen päätöksessä.
Jos erityisen tuen päätöksen asioita pitää muuttaa,
tehdään uusi pedagoginen selvitys.Erityisen tuen päätös tarkistetaan myös
aina 2. luokan jälkeen ja ennen 7. luokalle siirtymistä.Oppilaan tuen suunnittelemiseksi pidetään myös joka lukuvuosi neuvottelu.
Tehostetun tuen oppilaalle laaditaan asiakirja,
jonka nimi on oppimissuunnitelma.Oppimissuunnitelmaa on mahdollista käyttää myös yleisen tuen oppilaan asioissa.
Erityisen tuen oppilaalle laaditaan asiakirja,
jonka nimi on Henkilökohtainen oppimisen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS.Oppimissuunnitelmassa ja HOJKSissa kuvataan,
millaista oppimisen tukea oppilas saa ja
mitä asioita oppilas opiskelee.Lapsi, hänen huoltajansa ja opettaja pohtivat yhdessä,
mitä lapsen olisi tärkeä oppia ja
kuinka hänen oppimistaan tuetaan koulussa.