Viestintä

Haminan kaupungin viestinnän ytimessä ovat avoimuus, ennakoivuus, tasapuolisuus, saavutettavuus ja vuorovaikutteisuus. Nämä arvot ohjaavat kaikkea kaupungin viestintää.
Viestinnän tavoitteet
Viestinnän ensisijainen ulkoinen tehtävä on varmistaa, että kuntalaiset saavat ajantasaista tietoa kaupungin tapahtumista, päätöksistä ja palveluista.
Tämän lisäksi viestintätiimi vastaa kaupungin kokonaisvaltaisesta markkinoinnista ja brändi-ilmeestä. Tavoitteena on edistää myönteisen Hamina-kuvan kehittymistä niin paikallisesti, kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Viestintätiimin rooli
Haminan kaupungin viestintätiimi vastaa kaupungin yleisestä viestinnästä ja brändistä. Tiimi koordinoi ja tukee kaikkia kaupungin toimialoja heidän omassa viestinnässään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että viestintätiimi toimii sisäisenä tukipalveluna, auttaen eri toimialoja viestinnän ja markkinoinnin toteuttamisessa.
Lähde mukaan rakentamaan Haminaa!

Sosiaalinen media
Kun jaat aitoja kokemuksiasi ja tarinoitasi Haminasta, tuot kaupunkimme lumon lähemmäs niitäkin, jotka eivät ole sitä vielä kokeneet. Sinun kokemuksesi ovat kullanarvoisia!

Haminan brändi
Haminan kaupungin brändikäsikirjasta löydät kotikaupunkina Hamina -merkin ja pääset tutustumaan siihen, mitä kaikkea maailmanluokan pikkukaupunki tarkoittaakaan!
-
Onko sinulla jo älypuhelimessasi Haminan oma kaupunkiappis? Se on älypuhelimeesi ladattava maksuton kaupunkisovellus.
Sovelluksesta löydät muun muassa:
- Kaupungissamme meneillään ja tulossa olevat tapahtumat.
- Pääset selaamaan nähtävyyksiä ja löydät reitin nähtävyyden äärelle.
- Voit vastata kaupungin käynnissä oleviin kyselyihin ja voit antaa palautteita sekä kehittämisideoita suoraan haluamallesi toimialalle.
- Kun lisäät oman kirjastokorttisi suoraan puhelimeen, pääset selaamaan aineistoja, uusimaan omia lainoja ja tekemään varauksia kaikkiin Kymenlaakson kirjastoihin.
- Löydät kaupungin monipuoliset liikuntapaikat sekä luonto- ja ulkoilureitit.
- Kaupungin ajankohtaisista uutisista voit seurata mm. päätöksentekoa, toimialojen tiedotteita ja muita Haminaa koskevia asioita.
- Vinkkejä vierailijoille eli kahvilat, ruokapaikat ja ostosvinkit.
Sovellus on ladattavissa oman puhelimesi sovelluskaupasta hakusanalla ”HAMINA”. Sen käyttö on ilmaista eikä se vaadi erillistä kirjautumista.
Kehitämme kaupunkisovellustamme jatkuvasti palautteiden ja toiveiden pohjalta. Palautetta ja kehittämisideoita voit lähettää helposti sovelluksen kautta.Lataa Haminan kaupunkiappis nyt ja tärkeimmät Hamina-tiedot kulkevat helposti taskussasi, missä ikinä liikutkin!
Latauslinkit:
-
Tämä saavutettavuusseloste kertoo, miten Haminan kaupungin verkkosivustolla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista. Haminan kaupungin tavoitteena on, että verkkopalvelujen käyttö on mahdollisimman sujuvaa kaikille käyttäjille. Saavutettavuus otetaan huomioon kaupungin digitaalisten palvelujen kehityksessä.
Saavutettavuudella tarkoitetaan verkkosivujen, mobiilisovellusten ja niissä julkaistujen sisältöjen helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Saavutettavuus määritellään tarkemmin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2016/2102 ja laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Haminan kaupungin www.hamina, www.haminanvesi.fi ja www.haminafestivaltown.fi -sivustoja, jotka on tehty WordPress-julkaisuohjelmalla. Sivuston tekninen toteuttaja on Hion Oy.
Saavutettavuuden tila
Verkkosivusto täyttää suurelta osin WEB Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:n edellyttämät vaatimukset A- ja AA-tasolla.
Ei-saavutettava sisältö
Merkittävimmät puutteet ovat tiedostojen saavutettavuudessa (pdf, doc, xls). Tiedostojen käyttötarkoitus tarkistetaan ja ne päivitetään saavutettavaksi, kun tiedostoa seuraavan kerran korjataan tai päivitetään.
Verkkosivustolla julkaistaan myös videoita. Videot, joiden kesto on yli 45 minuuttia, eivät ole saavutettavia. Niiden tekstittäminen on kohtuuton rasite.
Erillisiä palveluita
Verkkosivustolla on linkkejä erilaisiin sähköisiin palveluihin, muun muassa Tweb (esityslistat, pöytäkirjat, viranhaltijapäätökset ja kuulutukset), Trimblen palautepalveluun (hamina.trimblefeedback.com) ja Etelä-Kymenlaakson karttapalveluun (karttapalvelu.kotka.fi/.
Saavutettavuusselosteen laatiminen
Hamina kaupungin uusi sivusto julkaistaan vuoden 2024 alussa. Tämä seloste on laadittu 4.12.2023. Seloste perustuu itsearviointiin ja teknisen alustan toteuttajan saavutettavuuden testaukseen. Seloste tarkastetaan kerran vuodessa. Verkkosivuston ylläpitäjät tekevät sivustolla säännöllistä saavutettavuuden tarkistamista ja parannustyötä.
Saavutettavuuspalaute ja -kantelu
Jos huomasit verkkosivustossa saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, voit antaa siitä palautetta kaupungin viestintään sähköpostilla osoitteeseen viestinta@hamina.fi tai voit myös laittaa viestiä suoraan saavutettavuusvalvontaa hoitavalle viranomaiselle.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
p.029 534 5000 (vaihde) -
Viestinnän tavoitat sähköpostitse osoitteella viestinta@hamina.fi
Aija KurkoRiikka KoskimiesviestintäkoordinaattoriViestintä ja markkinointiNiko Palmu
Anna palautetta
Voit lähettää palautetta Haminan kaupungille sähköisen palautepalvelun kautta.
Oli kyseessä sitten kiitos, kommentti, kysymys, moite tai toimenpide-ehdotus, palvelee sähköinen palautejärjestelmä kaikissa näissä tilanteissa. Palautteita käsitellään pääsääntöisesti arkisin klo 8–16.
Palautteeseen ei tule kirjoittaa arkaluonteista tietoa, kuten henkilötunnuksia, henkilöiden nimiä tai pankkitilin numeroita.