Kaupungin virkamiehet Patun kanssa pienen veneen edustalla.
Kuvassa vasemmalta Ilari Soosalu, Sari Paljakka, Patu Patanen ja Mia Hämäläinen.

Kaupunki kylässä-vierailu: Patu ja Tervasaaren aarteet

Haminan kaupungin edustajat vierailivat ti 09.09.2025 Tervasaarella, Tullimakasiinin alueella, Patu Patasen luona osana Kaupunki kylässä -vierailusarjaa. Tullimakasiinia hallinnoiva Patu Patanen, viimeiset 45 vuotta Tervasaarella vaikuttanut, on kulttuurin moniottelija. Tervasaarella jokainen kulkija voi piipahtaa Tullimakasiinin alueella ja ovien ollessa auki sekä miehistön ollessa paikalla saa sisään myös asua. 

Patanen on myös Tullimakasiinin edustalle laituriin kiinnitetyn majakkalaiva s/s Hyökyn omistaja ja kapteeni. Hän on tunnettu pitkän linjan seilorina, jolla on laaja merellisten tarinoiden ja tavaroiden kokoelma. 80-vuotta täyttänyt Patu on Haminan kasvatti ja Patu on lähtenyt Haminasta kymmeneksi vuodeksi seilaamaan maailman meriä.

Patanen on ollut aktiivinen Tervasaaren ja sen rakennusten, kuten Tullimakasiinin ja Suolamakasiinin, pelastamisessa ja kehittämisessä. Hän on järjestänyt alueella lukemattomia erilaisia merellisiä tapahtumia ja näyttelyitä. Patanen tunnetaankin Haminassa omaleimaisena ja energisenä hahmona, joka on tehnyt vuosikymmenien työn Tervasaaren ja kaupungin merellisen perinteen hyväksi.

Tervasaarelta löytyvät Tullimakasiini ja Suolamakasiini ovat osa Haminan Tervasaaren vanhaa satama-aluetta. Nimensä mukaisesti niitä on käytetty varastorakennuksina. Tullimakasiini on toiminut aikoinaan tullivalvonnan ja tavaran varastoinnin pisteenä. Suolamakasiinia on käytetty suolan säilyttämiseen, joka oli aikanaan tärkeä kauppatavara. Nykyään ne toimivat näyttely-, tapahtuma- ja ravintolatiloina. 

Majakkalaiva s/s Hyöky: Hyöky on yksi Haminan merellisistä symboleista. Alus on rakennettu Pietarissa vuonna 1912 ja sen alkuperäinen nimi oli Libauskij. Se toimi aluksi majakkalaivana Latvian rannikolla, kunnes suomalaiset jääkärit kaappasivat sen Suomeen. Alus palveli vuosikymmenien ajan eri nimillä Suomen rannikolla majakka- ja merenmittauslaivana, kunnes se hankittiin romutusalueelta Haminaan 1980-luvulla. Se on nyt kunnostettu ja toimii museona sekä satunnaisesti ravintolalaivana.