Toiminnallisuus on avainsana esikoulussamme. Liikunta- ja luontokasvatus ovat kaksi tärkeintä teemaa oppimisen saralla. Liikunta näkyy myös sisällä tapahtuvassa esiopetuksessa. Luontokasvatukselle ja opetukselle ympäristö antaa puitteet retket lähiympäristöön ja kauemmaksikin.

Lapset oppivat esiopetuksessa leikkien, liikkuen, tutkien, itseään ilmaisten myös taiteisiin perustuvassa toiminnassa.
Monessa asiassa etenemme ajatuksella: keho -> välineet -> paperi.
Ensin opettelemme kehon kautta esim. kirjaimen, miten saan itsestäni A:n ?. Välineiden avulla valmistamme vaikka muovailuvahasta A-kirjaimia ja lopuksi vasta harjoittelemme kynillä A-kirjaimen tekemistä.

 

Esikoulussa ei käytetä valmista eskarikirjaa, vaan eskarilainen tekee itse oman kirjansa vuoden aikana eri menetelmiä käyttäen esim. valmistaa itse välineitä, joiden avulla opitaan uusia asioita (esim. riimiparipelikortit, soittokepit, geolauta ja erilaiset ompelutyöt).

 

Toiminta-ajatuksenamme on myös pyrkimys löytää lapsen omia vahvoja asioita, joissa hän on hyvä ja taitava ja toisaalta tukemaan niitä asioita, joissa hän tarvitsee vielä harjoitusta.
Houkuttelemme ja kannustamme esikoululaista yrittämään ja kokeilemaan varsinkin omaan toimintaan liittyviä asioita.
Husulan esikoulussa Kannustetaan esikoululaisen omaan kerrontaan (esim. ”raportit” vanhemmille esikoulupäivän päätteeksi).

 

Pin It on Pinterest

Share This