Pyötsaaren vesiliikennerajoitus-yleisötilaisuudessa päästiin yhteiseen ehdotukseen

Tilaisuuden taustalla oli 2002 kansalaiskokouksessa vireille laitettu aloite, jonka perusteella on tehty alueellinen nopeusrajoitus, 6 km/h. Nyt nopeusrajoitusta ollaan laajentamassa noin 1,5 km kokoiselle alueelle. Keskustelua aiheesta oli paljon ja mielipiteitä monenlaisia.
- Nopeusrajoitus on valvonnan kannalta helpompi asia mutta toki eroa tulee siinä, minkä kokoisella veneellä määriteltyä nopeutta ajetaan, muistutti rajavartiolaitoksen edustaja.
- Pyötsaaren ranta on täynnä mökkejä ja laitureita, betonilaiturikaan ei ole kestänyt alueella tapahtuvaa liikennöintiä. Aallot aiheuttavat vaaratilanteita esimerkiksi rannalla leikkiville lapsille, totesi Pyötsaaren rannalla asuva henkilö.
- Ymmärrän kyllä huolen ja tuskan mutta paljon on muitakin vaikuttavia tekijöitä. Minusta ei pitäisi tarvita kylttiä ja rajoituksia vaan jokaisen pitäisi noudattaa hyvää merimiestapaa, venelaituria käyttävä henkilö totesi.
Keskustelujen lomassa turvallisuuden edistämiseksi ehdotettiin merkittyä väylää, jolla ohjattaisiin veneliikenne kulkemaan sujuvasti ja turvallisesti Pyötsaaren alueella. Yksi vaihtoehto olisi rakentaa väylä kulkemaan Katajaluodon takaa, jolloin rajoituksen ei tarvitsisi olla niin pieni ja rannoille ei aiheutuisi haittaa veneiden aiheuttamista aalloista.
- Järkevin vaihtoehto on määrittää rajoitus rannasta rantaan, veteenpiirrettyä viivaa on hyvin hankala noudattaa ja valvoa, Traficomin Jan Nyholm totesi.
- Hyvää keskustelua ja tässä pitää ymmärtää näkemyksiä puolin ja toisin. Meidän täytyy yhdessä tämä asia pystyä ratkaisemaan, Ari Lonka Haminan kaupungilta muistutti.
Suurin osa keskustelijoista oli yhtä mieltä siitä, että jos alueelle rakennettaisiin väylä ja liikenne ohjattaisiin hyvällä merkinnöillä sinne, ei nopeusrajoitusta olisi välttämättä tarpeen muuttaa. Väylän rakentamisen jälkeen voitaisiin katsoa, miten tilanne edelleen kehittyy. Näin ollen kaupungininsinööri Ari Lonka aloittaa selvitystyön väylän rakentamisen hoitamiseksi.