Haminan Lukurallin voittajat Poitsilan koulusta

Kaupunkimme koulut osallistuivat ansiokkaasti Taksvärkki ry:n Lukuralliin. Lukurallin tavoitteena on innostaa koululaiset lukemaan ja lisätä ymmärrystä lukutaidon merkityksestä. Lukurallissa oppilaat lukevat neljän viikon ajan kotona ja koulussa. Lukurallin avulla sytytetään koululaisten kipinä lukemiseen ja tuetaan samalla lasten ja nuorten koulutusta globaalissa etelässä.

Haminasta Lukuralliin ilmoittautui mukaan 7 koulua kokonaisuudessaan: Pappilansalmen, Vehkalahden, Poitsilan, Uuden-Summan, Nevottoman ja Asema koulut sekä tapahtuman aikana yhdessä toimineet Kannusjärven ja Husulan koulut. Yhteensä marraskuun ja tammikuun välisenä aikana Lukuralliin osallistui yli 1000 alakoululaista. Lukuralliin osallistujia tulee lukuvuoden aikana lisää, sillä osa kouluista ovat päättäneet lähteä mukaan myöhemmin. Haminan Lukurallin käynnisti Anna-Maija Järvi-Herlevin toimiessaan kuntataiteilijana viime syksynä. Hän kiersi kouluilla kertomassa Lukurallin lisäksi kirjailijan työstä ja pitämässä runotyöpajoja alakoulujen oppilaille.

 

Haminassa järjestettiin myös oma Lukuralli-kilpailu, joka kuului Lasten kulttuuriviikkojen ohjelmaan.

Koulujen ja luokkien välisessä Lukurallissa voittoon ylsi 1.-2. luokan oppilaat Poitsilan koulusta. 20 innokasta lukijaa keräsivät yhteensä 322 tuntia lukemista.

Voittajaluokan jokainen oppilas käytti aikaa l

ukemiseen tai iltasadun kuunteluun keskimäärin 35 minuuttia päivittäin neljän viikon aikana. Kisa oli tiukkaakin tiukempi, sillä toiseksi tullut Vehkalahden koulun 4B luki keskimäärin 32 minuuttia ja kolmanneksi tullut Neuvottoman koulun 5. luokka jäi vain kahden minuutin päähän kakkossijasta. Voittajaluokka palkitaan Haminan kirjastolla 14.2.2020 järjestettävässä tilaisuudessa, jossa luokka saa lahjoittaa Haminan kaupungin sponsoroiman 500 euron palkintoshekin lukutaitotyöhön Taksvärkki ry:n kautta.

 

Lukuralliin voi osallistua lukuvuoteen sopivana neljän viikon kestoisena ajanjaksona. Lukurallin lukupassiin merkitään suoritukseksi oman lukemisen lisäksi myös ääneenlukuhetket, jossa oppilas on itse lukenut ääneen muille oppilaille, pikkusisaruksille tai vaikka isovanhemmille tai kavereille, tai jossa hän on itse kuunnellut esim. iltasadun.

 

Ystävänpäivän merkeissä Hamina haluaa haastaa mukaan Lukuralliin Kotkan ja muut Kymenlaakson Lastenkulttuuriverkoston eli KOPAN alueen kunnat ja kaupungit!